Czy można świadczyć usługi księgowe bez certyfikatu?

Zmiany prawne dotyczące księgowych oraz ich klientów, które zaczęły obowiązywać w 2014 i 2015 roku dały wiele możliwości osobom nieposiadającym odpowiednich certyfikatów. Jak się okazuje, aby prowadzić księgi rachunkowe, nie musimy posiadać specjalnych dokumentów. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości założył zniesienie części ograniczeń w wykonywaniu tego zawodu.

Główne założenia wprowadzonych zmian

Warto wspomnieć, że zmiany prawne dotyczyły również zawodów transportowych oraz budowlanych. By prowadzić działalność finansową niekonieczne jest spełniane wymogów dotyczących ukierunkowanego wykształcenia, posiadania kursów, czy nawet doświadczenia. Zachowana została jednak konieczność wykupienia ubezpieczenia OC za ewentualne szkody spowodowane prowadzeniem działalności. Minimalna kwota takiego ubezpieczenia wynosiła piętnaście tysięcy Euro. Dla mniejszych firm kwota ta jest wystarczająca, jednak sektory MSP powinny zdecydować się na wyższe ubezpieczenie. Dlatego też biura rachunkowe ubezpieczane są na znacznie wyższe sumy.

Ubezpieczenia OC i bezpieczeństwo jakie zapewniają

Powodem, dla których biura finansowe wykupują wysokie OC są możliwe kary ze strony urzędów. Gdy działalność jest prowadzona niepoprawnie, całe przedsiębiorstwo narażone zostaje na straty. Są to właśnie kary nakładane przez urząd skarbowy. Wówczas przedsiębiorca korzystający z usług danego biura rachunkowego występuje o odszkodowanie, które może być nieraz bardzo wysokie. Odszkodowanie to pobierane jest właśnie z wcześniej wykupionego ubezpieczenia OC, dlatego ważne jest to, by było ono wystarczająco wysokie.

Niskie ceny usług biur finansowych

Proces deregulacji spowodował, że ceny usług firm rachunkowych znacząco spadły. Niemalże każdy, kto kiedyś zetknął się z księgowością może założyć własną działalność, ilość takich miejsc wzrośnie i to spowoduje, że ceny spadną. Są to najczęściej małe, jedno lub dwuosobowe firmy zarządzane przez osoby bez certyfikatu. Specjaliści zwracają jednak uwagę na pewne zagrożenie z tym związane. Bardzo często różne przedsiębiorstwa podejmują wieloletnią współpracę z danym biurem. Gdy jednak jego właściciele zdecydują się na zawieszenie działalności, to niemożliwe okaże się otrzymanie dokumentów sprzed kilku lat.

Rola certyfikatu

Możliwość prowadzenia działalności finansowej bez jakiegokolwiek certyfikatu oraz wykształcenia wcale nie oznacza, że owe certyfikaty zupełnie zostały wycofane. Potwierdzenie swoich umiejętności oraz włożonego wysiłku w zdobycie wiedzy jest bardzo przydatne oraz cenione obecnie na rynku pracy. Wśród tak dużej konkurencji, warto zdecydować się na ten krok, ponieważ pozwoli on na zbudowanie silnej oraz pewnej pozycji. Usługi rachunkowe, które świadczone są na najwyższym poziomie, zazwyczaj poparte są specjalnym certyfikatem informującym o solidności oraz jakości. Obecnie certyfikat taki uzyskać można dzięki Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, a nie jak dawniej przez Ministerstwo Finansów. Posiadanie certyfikatu nie jest wymagane, jednak dobrze świadczy o biurze rachunkowym oraz osobach w nim pracujących.


loga B2B

Osobą kontaktową jest Grzegorz Kowalski, mail: grzegorz.kowalski@bc-partner.pl

Więcej o projekcie:

pdf

Usługi

Wypełnij formularz zgłoszeniowy, a my skontaktujemy sie z Tobą.

661 406 52922 482 03 00